بررسی اعتبار و سنديت حديث غدير
بررسی اعتبار و سنديت حديث غدير
واقعهی غديرخم و خطبهی رسولخدا(ص) در آن روز از جهت سنديت و اعتبار چنان محكم، قوی و روشن است كه هيچ مسلمانی در آن ترديد نكرده و نخواهد كرد و حائز اهميت اين است كه در طول تاريخ، در ميان همه بحثها و گفتوگوها در باره اين رويداد تاريخی، هيچ مخالفی نگفته است اين حديث از جهت سند ضعيف و مورد تشكيك است بلكه همه كوشيدهاند به گونهای دلالت آن را توجيه و به نفع ديدگاه خود تعبير و تفسير كنند.
در عين حال دانشمندان بزرگ مسلمان در زمانهای مختلف اين اسناد مدارك را جمع و حفظ كردهاند كه در اينجا به چند نمونه اشاره میشود:
1.قاضی نورالله تستری در كتاب«احقاق الحق»يكصدوبيست كتاب اهل سنت را معرفی كرده كه برخی از آنها به چند طريق حديث غدير را نقل كردهاند، از جمله مسند احمد حنبل با بيست سند.
2.علامه امينی در كتاب گرانقدر«الغدير»در مقام بررسی سند حديث غدير، آن را از يكصدوده صحابی و و هشتادوچهار تابعی(با ذكر مدارك)نقل كرده، و نام سيصدوشصت نفر از امامان و حافظان حديث(بزرگان علماء اهل سنت)را كه ناقل خبر غدير هستند و نام بيتوشش تأليف از تأليفات عالمان مسلمان را كه به واقعه غدير پرداختهاند، معرفی كردهاست كه اغلب ايشان از عالمان اهل سنت هستند.
3.در كتاب«ينابيعالمودة»سليمانبنابراهيمالقندوزی عالم معروف اهل سنت، ماجرايی با واسطه نقل میكند كه ابوالمعالی جوينی استاد ابوحامدغزالی با تعجب نقل میكرد و میگفت: در بغداد در دست يك صحاف يك جلد كتاب ديدم كه بر جلد آن نوشته بود: جلد بيستوهستم از اسناد حديث«من كنت و مولاه فعلی مولاه» و بعد از اين جلد بيستونهم خواهد آمد.
استفاده از مطلب با ذکر منبع بلامانع است!
Javadolaemeh313.blogfa.com